11.3.16

LECXIT

Lectura per a l´èxit educatiu




   Lecxit és un programa organitzat per la Fundació Jaume Bofill, en conveni amb diversos ajuntaments, entre els que s´hi troba Sabadell. L´objectiu és millorar la comprensió lectora dels infants involucrant escoles, famílies i voluntariat. Es porta a terme aprofitant els equipaments de les biblioteques que a Sabadell es concreten en la Biblioteca del Nord, Biblioteca de Can Puiggener, Biblioteca de la Serra i Biblioteca del Sud.  


   A cada alumne se li assigna un tutor que l´acompanya en la lectura amb una tutoria individual per setmana. La clau de Lecxit està en treballar de forma lúdica i amena. També és important la participació de les escoles i les famílies.  


   Algunes actituds bàsiques del tutor en aquesta atenció individualitzada:

  • atenció i creativitat: adaptar les accions al moment i característiques de l´infant.
  • responsabilitat i compromís: intentar ser un recolzament i un exemple per als petits.
  • empatia i comprensió: posar-se en el lloc dels infants i fer un esforç per entendre i contextualitzar les seves reaccions i comportaments.
  • proximitat i afecte: potenciar una relació afectiva i un vincle posititu amb els nens que ajudarà a l´èxit de l´experiència lectora. 
  
  Al desenvolupar les sessions cal que la metodologia sigui ben pensada, és a dir, que les activitats siguin preparades pel tutor amb anterioritat i resultin motivadores. És recomanable utilitzar recursos i material variat, tals com contes, còmics, notícies, endevinalles, articles d´opinió, poesies... I també és interessant combinar estratègies de lectura diferents; lectura en veu alta, conjunta, silenciosa..., sempre tenint en compte el nivell i ritme del propi alumne. Al final de cada classe és bo realitzar algun tipus d´activitat escrita, joc... per comprovar la comprensió del text.


   Quan l´alumne vagi avançant en la facilitat lectora i estigui avesat a llegir diferents formats, és interessant introduir l´ordinador per descobrir pàgines web de contes com http://www.totcontes.com, entre d´altres, o espais virtuals de lectura com Què Llegeixes? i similars, on poden compartir opinios sobre llibres. I finalment també seria interessant ajudar als nens a utilitzar la seva imaginació per escriure el seus propis contes.


   En resum es tracta d´incentivar la lectura fins aconseguir que els alumnes descobreixin que llegir és tot un plaer i en facin un hàbit. De fet, moltes vegades a l´acabar el curs molts nens demanen llibres en préstec a la biblioteca per emportar a casa,  a diferència d´abans. En aquest sentit és molt impotant la col·laboració de la família que hauria de potenciar aquesta tasca. 


    

   


Núria Maeso Salvà

    

   


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada