21.2.16

MÈTODE TOMATÍS

Una pedagogia de l´escolta - Audioteràpia
 



   Alfred Tomatís, 1920-2001, metge otorrinolaringòleg francès, després de 40 anys d´investigació, va descobrir la importància de l´escolta. És possible sentir bé i escoltar malament.

    S´entén per escolta la capacitat d´utilitzar l´oïda d´una forma atenta, amb l´objectiu d´aprendre i comunicar.

   Cal tenir en compte que l´oïda és una porta d´entrada a la totalitat del sistema nerviós, per tant una teràpia a través de l´oïda, en aquest cas amb el mètode Tomatís, potencia aspectes del cervell que faciliten una millor capacitat d´aprenentatge, comunicació i relaxació emocional.

   Tan en la infància com en la vida adulta alguns detonants poden haver inhibit l´escolta en una determinada freqüència sònica. A vegades, davant d´experiències negatives, l´escolta es bloqueja per autodefensa, autoprotecció o supervivència. Llavors això deriva en dificultats de comprensió i aprenentatge.

   Per paliar aquesta pèrdua d´escolta, A. Tomatís va idear un aparell (oïda electrònica) que amplifica una gravació de veu o de música just en les freqüències que un pacient té mermades. Mitjançant uns auriculars s´escolten aquestes gravacions durant vàries sessions. Normalment s´utilitza música de Mozart, cant gregorià o veu materna, filtrant-ho tot a les freqüències convenients en cada cas.

   S´utilitza música de Mozart perquè els seus compassos coincideixen amb el ritme neurològic humà. També és útil el cant gregorià perquè ens acompassa amb el correcte temps fisiològic-respiratori.

   Un aspecte important a comentar és que les gravacions a través dels auriculars sempre s´escolten per l´oïda dreta i així es potencia directament l´hemisferi esquerra del cervell que processa tota la part del llenguatge. Per això aquest mètode és molt beneficiós per les disfuncions sobretot en l´àrea de llengua.

   Inicialment A. Tomatís va aplicar la seva teràpia en cantants que havien perdut la veu. I després del tractament s´observava que, a part de restaurar l´escolta, també havien recuperat armonia anímica.

   Llavors es va fer palès el que avui la neurociència constata: un trauma psicològic o un conflicte anímic s´expressa en la inhibició de l´escolta d´una freqüència concreta. Per tant quan es restaura l´escolta també es reparen determinades disfuncions conductuals, tics, pors, ansietats...

   El postulat Tomatís afirma que la veu no conté més del que l´oïda és capaç de percebre. Si es restitueix a l´oïda traumatitzada l´audició correcte de les freqüències mal escoltades, aquestes es restauren també en l´emisió vocal.

   Un altre aspecte que va aportar A. Tomatís és adonar-se que l´oïda és el primer òrgan sensorial que es construeix plenament al llarg de la gestació del fetus. Des dels quatre mesos i mig de gestació ja es comença a oir en el medi acuàtic. S´ha de tenir en compte que en el claustre matern s´inicia l´organització de la futura comunicació de l´individu amb el seu entorn, el desig de viure i el desenvolupament psico-emocional. Per tant, si l´embaràs va ser conflictiu i no es va establir una correcta relació amb la mare, es pot realitzar un tractament Tomatís per restablir positivament aquest període.

   La tècnica Tomatís o audiopsicofonologia es beneficiosa a totes les edats.  

   Els seus efectes es concreten:

 . Harmonitza l´estat interior en casos d´estrés, ansietat, angoixa, hiperactivitat, insomni...
 . Millora l´expressió i la comprensió oral i escrita (articulació, entonació, dislèxia...)
 . Millora la comunicació i les relacions en general.
 . Millora la memòria, l´atenció i la concentració.
 . Millora en general el rendiment escolar o a la feina. Augmenta l´interès per aprendre.
 . Millora l´equilibri, la imatge corporal, la psicomotricitat fina i la general.   

  També pot estar indicat per a infants adoptats i que poden haver viscut circumstàncies difícils tan en l´embaràs com en els primers anys de vida.



 
  Per més informació es pot consultar la pàgina web. tomatis
   
Núria Maeso Salvà    

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada